Med start denna vecka börjar vi bygga taggsidor på beta-sajten. Det blir startskottet för den infrastruktur som ska leda Di.se in på nya vägar. Taggandet är enligt mig ett fantastiskt sätt att organisera upp material (artiklar, webb-tv, bildspel och kanske även faktarutor och andra element) på sajten. Ju mer strukturerat, och ”taggat” vårt material är, desto fler blir möjligheterna i framtiden.

Varför gör man nu detta? Enligt en undersökning från analysföretaget Parse.ly är det kanske inte i första hand trafikfaktorer som avgör taggandets värde – för det har de inte statistiskt kunna påvisa. Däremot har de sajter som använder sig av taggar använt dem på ett kreativt sätt att bygga tjänster kring som stöttar den redaktionella strategin. Mer om hur vi planerar att använda oss av taggar lite senare.

Men först en kort beskrivning av vilka olika typer av taggar som vi kommer att använda oss av på nya Di.se. Vi har de tre vanliga, som mer eller mindre sätts automatiskt. Här görs ingen direkt redaktionell bedömning:

  • Person
  • Plats
  • Organisation/företag

Och sen har vi:

  • Story/tema

Innan man skapar en tagg av händelse- eller fritextskaraktär gör redaktionen en bedömning. Är denna händelse (eller tema för den delen) något vi kommer att återvända till? Om svaret är ja, kan det vara värt att skapa en tagg. Vi kallar dessa taggar för storytaggar. Några händelser de gångna veckorna som kvalificierar sig för en storytagg är de givna ”Michael Wolfs avgång” och ”Presidentvalet i USA”. Storyn kan antingen skapas utifrån ett planerat jobb – exempelvis en granskning i flera delar – eller skapas först när en händelse tar rejäl fart och blir något mer än bara ett antal artiklar.

taggstory

På Di.se kommer vi främst använda oss av persontaggar, organisationstaggar och storytaggar. Utöver att samla allt redaktionellt material som märkts upp med samma tagg på en översiktssida, kan vi när det gäller till exempel företagstaggar även koppla nödvändig börsinformation till en artikeln – och därigenom ge användaren ett mervärde. En artikel taggad med ett icke börsnoterat bolag såsom Spotify skulle exempelvis kunna få en koppling till vår egen Nordic Tech List, där du kan se ägarförhållanden med mera i företaget.

På önskelistan:
En tagg skulle också kunna tala om hur viktig en artikel är – vilket gör det möjligt att filtrera materialet inte bara utifrån vad det handlar om utan också hur viktigt det bedömdes vara vid tillfället då den publicerades. Nyhetsvärderingen, redaktörsskapet, följer då med respektive artikel.

Utifrån denna kan vi exempelvis kunna erbjuda våra läsare mer relevanta bevakningar (något vi kommer att bygga senare i år). Du kan exempelvis få en automatisk push när något extra viktigt hänt inom ditt ämne, men de där mindre viktiga nyheterna inom ämnet kanske bara skickas till dig i ett mejl en gång per vecka. Kort och gott ger det våra läsare möjligheten att själva bestämma vilken nivå de vill ha på sina utskick.

Ett nyhetsvärde gör det också lätt att göra automatiska sammanfattningar av de viktigaste nyheterna, med filtreringsmöjligheter på ämne, ort eller liknande. Vi får förmodligen anledning att återkomma till detta senare.

 

Hur ser planen ut?
Till en början bygger vi enkla taggsidor där vi kort och gott raddar upp de artiklar som är skrivna med en viss tagg i tidsordning.

Nästa steg är de så kallade  Story-sidorna. Här kommer redaktörerna få fler möjligheter att styra innehållet. I toppen på sidan kan redaktörerna presentera storyn med bild, rubrik och en kortare introduktionstext.  Syftet med denna är att besökaren på ett ögonblick ska kunna få ett bra grepp om vad storyn handlar om.

Redaktören kan också ”pinna” artiklar som är extra viktiga – och på sikt även kunna bädda in grafik eller varför inte en live-rapportering. Storyn-sidan kan då leva sitt eget liv, som ett parallellt löp.

Vi kan också koppla en bevakningsfunktion och ge besökare möjlighet att snabbt få uppdateringar i ett pågående händelseförlopp.

Hur gör vi som redaktion taggar relevanta?

• Tagga ur besökarens perspektiv. Tagga för att artikeln ska bli relevant i olika kontexter.
• Var tydlig. Se till att det är lätt att förstå vad artikeln handlar om.
• Var kortfattad. Helst ett ord per tagg. Eller en kort mening för Stories.
• Var konsekvent. Bestäm vilken tagg som ska användas för att beskriva ett visst fenomen och återanvänd den taggen genomgående.

Jag tror att vi kan dra ännu mer nytta av det jobb redaktionen idag gör med att tagga vårt material. Möjligheterna är stora. Vilka möjligheter ser du?

Anmäl dig här för att bli testpilot

  • Gott

    Antar att det är samma personer som övervakar kommentarerna som samtidigt bygger den nya sidan, allt annat vore ologiskt.

    • Anders Nilsson

      Ja det är oerhört viktigt att kommentarerna övervakas ordentligt, så inte fel åsikter får utrymme på en etablerad plattform som DI.se.

  • Pingback: Vad ska byggas när? - Di-bloggen()