Jag såg ett skämt om user onboard på ett forum häromdagen, att en onboarding är som att dissikera en groda, du får en bättre förståelse, men att grodan dör på köpet. Att göra en ”user onboard”, det vill säga att hjälpa användaren igång med din produkt genom tips eller guider är något som är vida diskuterat inom UX. I skämtet hänvisas det till att vissa anser att en user onboard är störande och att genom att använda en user onboard så ”dödas” produkten på köpet. Det menas att en produkt skall vara så pass intuitiv att den inte ska behövas förklaras. Jag kan hålla med om det till viss del. Men ibland är till exempel ett system så pass komplext att du behöver en kort förklaring. Eller när en välanvänd tjänst släpper nya funktioner. Då är en user onboard inte bara bra för att visa hur du använder de nya funktionerna, utan även att på köpet introducera funktionerna till vana användare som annars skulle använda produkten som de alltid gjort. Kortfattat handlar det om att få användarna att använda produktens fulla potential. Jag tycker att en onboard inte ska bära en produkt, utan stötta den. Produkten ska fungera utan att användarna gått igenom onboarden och den ska vara intuitiv och lättanvänd, men onboarden ska kunna ge användarna en djupare förståelse för syfte och funktion.

Ett exempel skulle kunna vara en funktion på den populära telefonen iPhone. Visste du att om du touchar på klockan i vissa appar, till exempel i Safari, så scrollas du till toppen av sidan? Det är en jättebra funktion som många inte vet om, men som de allra flesta klarar sig utan. I det fallet skulle en onboard kunna förklara den funktionen, då funktionern inte är vital för produkten, men kan göra användningen av produkten bättre och smidigare.

Det handlar inte alltid i en onboard om att introducera användarna till interaktion eller till funktioner, utan om att förmedla ett budskap eller en idé. I arbetet med nya Di.se och i arbetet med vår beta-webbplats där vi släpper nya funktioner kontunuerligt ville vi göra det tydligt för användarna hur arbetet med webbplatsen går till. Vi har valt att göra en kort onboard där vi kortfattat går igenom vad webbplatsens syfte är, tidplan och hur vi kommunicerar. För oss var det viktigt att föra fram att webbplatsen beta.di.se är en ständigt rörlig webbplats och att slutresultatet antagligen kommer se mycket annorlunda ut från det som presenteras idag. Vi ville passa på att göra reklam för denna blogg samt hänvisa till att vi gärna tar emot feedback från er användare. Det är tillsammans med er vi tar fram nya di.se. Vill du bli beta-testpilot, anmäl dig här!

Vad tycker du, är en onboarding något du föredrar i nya produkter, klickar du bort dem direkt eller vill du inte ha någon alls?