Nu i veckan har vi lanserat vår nya startsida, eller rättare sagt den första förändringen av flera som kommer att ske den närmsta tiden. Den kanske mest uppenbara skillnaden mot tidigare är att vi helt och hållet har skippat de så kallade nedryckarna i puffarna på startsidan, och samtidigt tajtat till nyhetsspalten rejält.

Under hösten har vi genomfört en rad a/b-tester på sajten för att testa olika varianter på nyhetspuffar. Ett att huvudmålen med testerna har varit att hitta ett enklare och mer rättframt sätt att arbeta med puffar utan att tappa besök.

Efter närmare tio heldagar och efterföljande analysarbete har vi en statistisk säkerställd slutsats: Att skippa nedryckaren och gå mot längre, mer ärliga rubriker faktiskt ökar engagemanget markant. Både vad gäller sidvisningar och tid på sajten. Dessutom har avvisningsfrekvensen bland besökarna minskat betydligt.

I och med att vi skippar ingresserna sparar vi lite på höjden på varje enskild puff. Det tillsammans med att nyhetsspalten har blivit smalare skapar en mycket bättre överblick av sajten – något som läsarna länge har efterfrågat.

En annan följd av att nyhetspalten blivit smalare är att mittenspalten blivit bredare. Där har vi också passat på att se över innehållet. Förutom Senaste nytt och Mest läst, innehåller mittenspalten nu tydliga ingångar till våra populära analyser, temasidor, Di Weekend samt Di Digitals material. Det mer lättsamma material som legat där tidigare flyttar nu in i huvudspalten och blir nu en naturlig del av det dagliga nyhetsflödet. Precis som förut hittar ni allt börsrelaterat material samt våra privatekonomiska tjänster längst ut till höger.

Håll utkik efter andra nyheter nu under våren. Vad vi har lanserar nu bygger på gedigen research, men vi vet att vi har mycket kvar och värdesätter alla inspel vi får.

Kolla själv på www.di.se